Światowy Dzień Zdrowia jest obchodzony co roku 7 kwietnia, w rocznicę powstania Światowej Organizacji Zdrowia. Każdego roku WHO wybiera jako temat przewodni inny obszar priorytetowy ważny z punktu widzenia zdrowia publicznego – w tym roku jest to Bezpieczeństwo Żywności. Światowy Dzień Zdrowia 2015 jest okazją do przypomnienia i podkreślenia roli jaką zarówno rząd jak i rolnicy, producenci czy sprzedawcy, ale także każdy z nas, jako konsument, odgrywa w zapewnieniu bezpieczeństwa tego, co trafia „z pola na nasz stół”.

 

IMG_20150410_171314

1. Zbieraj informacje. Jak dużo wiesz o swoim jedzeniu?

– Czytaj etykiety podczas robienia zakupów i przygotowywania posiłków.

– Dowiedz się, jakie niebezpieczne mikroorganizmy i substancje chemiczne występują w twoim regionie.

– Dowiedz się, jakie środki o strożności należy stosować podczas przygotowywania posiłków z określonych artykułów spożywczych, które w razie nieodpowiedniego postępowania mogą być niebezpieczne (np. surowy drób).

– Dowiedz się, w jaki sposóbnależy przygotowywać i przechowywać potrawy z innych kultur, których nie znasz (np. sushi).

 

2. Przechowuj żywność i przygotowuj posiłki w sposób bezpieczny

Podczas kontaktu z żywnością i przygotowywania posiłków postępuj zgodnie z zasadami: „pięć kroków do bezpieczniejszej żywności”  (utrzymuj czystość, oddzielaj żywność surową od ugotowanej, gotuj dokładnie, gotuj żywność w odpowiedniej temperaturze, używaj bezpiecznej wody i surowców).

– Unikaj przypalania podczas smażenia, grillowania i pieczenia żywności, ponieważ mogą wtedy powstawać toksyczne substancje chemiczne.

– Znajdujące się w kuchni środki chemiczne przechowuj w bezpiecznym miejscu.

– Nie wykorzystuj ponownie pojemników, w których wcześniej znajdowały się substancje chemiczne, do przechowywania żywności.

– Podczas sprzedaży żywności na bazarach postępuj zgodnie z zasadami bezpiecznego obchodzenia się z żywnością.

– Postępuj zgodnie z zasadami : „Pięć kroków zapewniających uprawę bezpieczniejszych owoców i warzyw (przestrzegaj zasad higieny osobistej, chroń pola przed zanieczyszczeniem odchodami zwierząt, wykorzystuj oczyszczone ścieki zawierające fekalia, oceniaj i kontroluj zagrożenia związane z wodą do nawadniania, dbaj o to, aby maszyny do zbioru i przechowywania plonów były czyste i suche) w celu zmniejszenia skażenia mikrobiologicznego podczas uprawy owoców i warzyw dla swojej rodziny lub społeczności lokalnej.

 

3. Ucz osoby mieszkające w twoim pobliżu zdrowych praktyk.

 

4. Dokonuj bezpiecznych/mądrych wyborów.

– Szczególną ostrożność zachowuj podczas przygotowywania posiłków dla kobiet w ciąży, dzieci, osób starszych i chorych (czyli osób z osłabionym układem odpornościowym).

– Podczas spożywania posiłków kupowanych od ulicznych sprzedawców lub pochodzących z bufetów w hotelach i restauracjach upewniaj się, że ugotowane produkty nie mają kontaktu z produktami surowym, które mogłyby doprowadzić do skażenia produktów ugotowanych.

– Upewniaj się, że spożywane przez ciebie produkty są przygotowywane i przechowywane w odpowiednich warunkach higienicznych (czystość, dokładne gotowanie i przechowywanie w odpowiedniej temperaturze, np. w bardzo wysokiej temperaturze lub w lodówce/w lodzie).

– Podczas robienia zakupów nie wkładaj surowego mięsa, drobiu, ryb ani owoców morza do koszyka ani wózka sklepowego; przenoś je w osobnych siatkach.

– Udając się na bazar, pamiętaj o tym, że żywe zwierzęta mogą przenosić wiele chorób. Nie dotykaj ich ani nie zbliżaj się do nich za bardzo.

– Jeżeli masz jakiekolwiek wątpliwości co do bezpieczeństwa wody pitnej, przed jej wypiciem przegotuj ją lub poddaj uzdatnianiu.

 

5.  Jedz z przyjemnością

– Uczyń z bezpieczeństwa żywności sprawę priorytetową w celu zapobiegania chorobom przenoszonym drogą pokarmową, ochrony zdrowia swojej rodziny i społeczności, w której żyjesz, oraz uzyskania pewności, że żywność, którą spożywasz, jest bezpieczna.

– Spożywanie bezpiecznych, pożywnych i zdrowych posiłków dostarcza każdemu energii niezbędnej do prowadzenia zdrowego i aktywnego stylu życia.

– Jedzenie nas łączy. Świętuj, podając bezpieczne, pożywne i zdrowe posiłki.

– Dzięki jedzeniu zdobywamy nową wiedzę i nowe doświadczenia, a także uczymy się doceniać inne kultury.

– Żywność, gotowanie i jedzenie odgrywają kluczową rolę w każdej kulturze.

 

 

DLA RODZICA, DLA UCZNIA, ZDROWIE